raketa
kruh kruh

Novinky

Největší krátkodobé riziko: Supply Shock, o kterém se (zatím) tak nějak nemluví

Největší krátkodobé riziko: Supply Shock, o kterém se (zatím) tak nějak nemluví
14.5.2025

Největší krátkodobé riziko: Supply Shock, o kterém se (zatím) tak nějak nemluví

V posledních týdnech jsme jako investiční skupina začali intenzivně monitorovat situaci v globálním obchodu a došli jsme k jasnému závěru: největší krátkodobé riziko pro trhy dnes není inflace, úrokové sazby ani geopolitika – ale nový supply shock.

Co je supply shock?

Supply shock (nabídkový šok) označuje situaci, kdy dojde k náhlému narušení dodavatelského řetězce. Důsledkem bývá prudké zdražení přepravy, zpožděné dodávky, nedostatek zboží a tlak na marže firem. Během pandemie jsme to zažili v přímém přenosu – a nyní se začíná rozjíždět druhé kolo.


Co sledujeme?

Analyzujeme data z klíčových uzlů globální přepravy – přístavy v USA a Číně, vývoj přepravních cen, objem kontejnerů, a také Dow Jones Transportation Index, který často předbíhá vývoj širší ekonomiky.

A čísla ukazují, že se něco děje:

  • Meziroční pokles kontejnerové dopravy z Číny do USA dosáhl 44,5 % (údaje Vizion, duben 2025)
  • Přístav Los Angeles očekává další pokles dovozu o 35 % během května (Gene Seroka, ředitel přístavu)
  • Ceny přepravy z Asie na západní pobřeží USA vzrostly meziročně o více než 40 %

Toto už není běžné výkyvy logistiky. Toto je systemický tlak na globální nabídku.


Přímá slova z přístavu

Gene Seroka, výkonný ředitel přístavu v Los Angeles, v dubnovém rozhovoru pro Bloomberg uvedl:

„Běžné zásilky se nyní zpožďují o týdny až měsíce. Náprava dodavatelského řetězce potrvá celé léto.“

Dow Jones Transportation Index jako signál zpomalení

DJ Transportation Index se od března drží v pásmu, které analytici označují jako „transportní recesi“. V praxi to znamená, že poptávka po přepravě klesá – a to obvykle značí blížící se zpomalení celé ekonomiky.

gallery.png


Firmy ztrácí jistotu – a ruší výhledy

Vedle logistických problémů je tu ještě jeden prvek: nejistota ohledně další obchodní politiky USA. Prezident Trump opakovaně mění rétoriku ohledně nových cel, často bez detailních plánů. To firmám prakticky znemožňuje plánovat.

Výsledek? Řada z nich ruší oficiální výhledy na celý rok 2025.

Kdo všechno už stáhl nebo upravil výhled?

  • Ford: očekává dopad tarifů až 1,5 miliardy USD, stáhl roční guidance
  • General Motors: upravil očekávaný zisk na 10–12,5 miliardy USD
  • Stellantis: výhled zcela pozastaven
  • Delta Air Lines: zrušila výhled kvůli dopadům cel na mezinárodní přepravu
  • United Airlines a American Airlines: obdobná situace
  • UPS: ohlásil propouštění 20 000 zaměstnanců, ruší výhled na 2025
  • Procter & Gamble, PepsiCo: snížily zisková očekávání kvůli rostoucím nákladům
  • Snap Inc.: stáhl výhled kvůli zvýšené nejistotě na reklamním trhu

Tyto firmy pokrývají klíčové sektory ekonomiky – průmysl, spotřebu, dopravu i technologii. Když ruší výhledy, není to náhoda.

Zatím na riziko poptávkového šoku nikdo příliš nereaguje. Podle nás je to ale ticho před bouří. Pro firmy to bude znamenat tlak na marže, pro trhy volatilitu. Koresponduje to s tím, co jsme psali v minulém článku – trh vyloženě přehlíží negativitu. Tento jev často vede k iracionálním a přestřeleným valuacím, které nekorespondují s prostředím, ve kterém se trh skutečně nachází. Často ale jen na krátkou chvíli, než se trh vrátí zpět k racionalitě. Vyloženou změnu by mohla přinést až nějaká konkrétní obchodní dohoda mezi USA a Čínou – v takovém momentu trh přestane reflektovat současnost a začne naceňovat budoucnost. Krátkodobý poptávkový šok mu pak bude úplně lhostejný.


Poznámka: Tento článek je určen pouze pro informační účely a nepředstavuje investiční doporučení. Investice na finančních trzích jsou spojeny s riziky a je důležité provádět vlastní analýzy před rozhodnutím o investici.

Zpět na výpis